Összeütközött két repülőgép Németországban [2002-07-01]
Egy Tu-154-es utasszállító és egy Boeing 757-es típusú teherszállító repülőgép ütközött össze a levegőben Németország déli részén, a Boden-tó közelében.
A roncsok mintegy 30-40 kilométeres térségben szétszóródtak. A két gép 11 ezer méteres magasságban csapódott egymásba kedd hajnalban. A szerencsétlenségben hetvenegyen vesztették életüket. A Tupoljeven hatvankilencen utaztak, 49 felnőtt, 8 gyermek és 12 főnyi személyzet, mindannyian oroszok. Moszkva domogyedovói repülőtere - ahonnan a gép indult - viszont úgy tudja, hogy a gép utasainak a többsége kiskorú volt. A repülő Moszkvából München érintésével Barcelonába tartott. Az oroszországi utasok nyaralni készültek a spanyol tengerpartra. A két túristacsoport egyikének a katalán tengerparton, a másiknak Valencia térségében volt lefoglalva szállása. Az egyértelműnek tűnik, hogy a Bahreinből Brüsszelbe repülő Boeingen a két pilótán kívül más nem tartózkodott. Feltehetően az ő holttestüket találták meg elsőként. A gép becsapódásának térségében számos épület gyulladt ki. A szemtanúk két izzó tűzgolyót láttak az éjszakai égbolton és erős robbanást halottak. A BBC úgy értesült, hogy az ütközés pillanatában a két gép a svájci légi irányítás ellenőrzése alatt volt. A Tupoljev fekete dobozát megtalálták, a Boeingét azonban még nem. A Boeing fedélzetén nem volt veszélyes rakomány, nem fenyegeti további veszély a Boden-tó térségének a lakosságát. Németország Baden-Württemberg tartományának közlekedési minisztere az orosz gép pilótáját hibáztatta a repülőgép-szerencsétlenségért. Ulrich Müller elmondta, hogy a svájci légiirányítási hatóságtól úgy értesült, hogy egy svájci légiirányító hiába figyelmeztette a Bashkirian Airlines Moszkvából Barcelona felé tartó TU 154-esének pilótáját, hogy ereszkedjék lejjebb a gépével. A svájci légiirányító többször is felszólította az orosz pilótát, de az nem reagált a figyelmeztetésre. A svájci légiirányítás figyelmeztette a Boeing 757-es teherszállító repülőgép pilótáját is, hogy a Tupoljev ugyanazon a magasságon repül, mint ő. A Boeing pilótája ekkor megpróbált kitérni a másik gép elől, de már nem tudott...
...Hibázott a svájci légiirányítás [2002-07-03]
A svájci légiirányításnál a hétfői repülőgép-szerencsétlenség időpontjában ki volt kapcsolva az az automatikus riasztórendszer, amely arra figyelmezteti a repülésirányítókat, ha két repülőgépet az összeütközés veszélye fenyeget - közölte szerdán Roger Gaberelle, a Skyguide svájci repülésirányító szervezet szóvivője.
Kedden még azt állították a svájci légiirányítás részéről, hogy idejében riasztották a baskír légitársaság gépének pilótáit: egy másik gép közeledése - tehát ütközés veszélye - miatt süllyedni kell, de a pilóták csak a harmadik felszólításra kezdték meg a manővert, akkor viszont már késő volt. Az oroszországi sajtó már korábban is a svájci és a német légiirányítókat hibáztatta a szerencsétlenségért. Az NTV és az RTR orosz televízió értesülése szerint a Baskír Légitársaság (BAL) szerencsétlenül járt repülőgépe egyik fekete dobozának elemzése után kiderült, hogy a svájci légiirányítás az ütközés előtt mindössze 50 másodperccel figyelmeztette az orosz pilótákat a veszélyre, és a pilóták 25 másodperccel később, a második figyelmeztetés után meg is kezdték az ereszkedést. Az RTR idézte Toni Maag, a svájci légiirányítást lebonyolító Skyguide cég vezetőjének keddi sajtótájékoztatóján elhangzottakat, amelyek szerint a pilótáknak valóban kritikusan kevés idejük maradt a reagálásra. Maag ugyanakkor a légiirányítók felelősségét firtató kérdésre kitérően válaszolt, mondván, hogy nem felelőtlenségről van szó, hanem túl kevés idő maradt a cselekvésre. Az Eho Moszkvi internetes honlapja szerint az illetékes svájci légiirányító központban mindössze egy diszpécser dolgozott a baleset időpontjában, a többiek pihentek. Tény, hogy ekkor csekély volt a forgalom, mindössze öt repülőgép - köztük a szerencsétlenül járt orosz Tu-154-es és a Boeing 757-es - tartózkodott az európai légtérnek ebben a körzetében. A diszpécsert még nem tudták kikérdezni, mert sokkot kapott a történtek miatt. Német pilóták szerint azonban egy ilyen ütközés bekövetkeztének lehetősége esetén a légiirányítóknak legalább 5-10 perccel korábban figyelmeztetniük kell az érintett repülők legénységét. A km.ru orosz internetes lap emlékeztet arra is, hogy ez az első katasztrófa az új európai légi szabályok bevezetése óta. Néhány hónapja ugyanis, az európai légtér zsúfoltságára hivatkozva, a korábbi 600 méterről 300-ra csökkentették a levegőben tartózkodó gépek közötti legkisebb távolságot...
...Helytelen utasítást adott a svájci légiirányító [2002-07-08]
Nem sokkal a múlt hétfői végzetes összeütközés előtt ellentmondásos utasításokat kapott a Moszkvából Barcelonába tartó baskíriai repülőgép pilótája - közölte hétfőn a szerencsétlenség műszaki körülményeit vizsgáló braunschweigi intézet.
A légibaleset-vizsgáló intézet szóvivője elmondta: a Tu-154 fedélzetén lévő hangrögzítő szerkezet felvételei arra utalnak, hogy az orosz pilótát 45 másodperccel a Boeinggal való összeütközés előtt a repülési magasság növelésére utasította a beépített ütközésmegelőző rendszer. Egy másodperccel később viszont a svájci vezérlőtoronytól arra kapott felszólítást, hogy ereszkedjen lejjebb az utasszállító géppel. A repülő fedélzetén összesen 69 ember utazott. Ezzel egyidejűleg az amerikai Boeing-757 pilótáját szintén a repülési magasság csökkentésére utasította a repülőgépen üzemelő ütközésmegelőző rendszer. A berendezések mind a két repülőgép fedélzetén kifogástalanul működtek - mondta a szóvivő. Az ütközés utáni első napokban fölmerült, hogy a Tu-154 fedélzetén nem volt ütközésmegelőző rendszer, illetve hogy azt kikapcsolták a kérdéses időpontban. A braunschweigi vizsgálat egyértelmű választ adott erre a kérdésre. A pilótafülkében lezajlott beszélgetéseket, köztük az irányítótoronnyal folytatott párbeszédet rögzítő hangfelvétel ugyanakkor súlyos terhelő bizonyítékot jelent a zürich-kloteni ügyeletes repülésirányítóra. Az eddigi ismeretek alapján ugyanis úgy tűnik, hogy az ő téves utasítása vezetett a két repülőgép összeütközéséhez és lezuhanásához. A tragédia összesen 71 emberéletet követelt.